کد مطلب:141853 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

ویژگی های علی اکبر
به شهادت و اقرار امام حسین علیه السلام، علی اكبر علیه السلام آینه تمام نمای ظاهر وباطن رسول صلی الله علیه و آله و سلم بوده است. [1] بنابراین، او بسیار خوش چهره و خوش خلق بوده است. [2] .

درباره دوران كودكی علی اكبر، روایتی نقل شده كه گویای اعجاز و كرامت و تربیت او در دامان حسین بن علی علیه السلام است. در كتاب «ضیاء العالمین» از «زفیر بن یحیی» و او از «كثیر بن شاذان» گزارش كرده كه گفت: «خودم شاهد بودم كه علی اكبر در غیر فصل مناسب، از پدر بزرگوارش انگور طلب كرد. ناگاه امام حسین علیه السلام با دست به كنار دیوار مسجد زد كه انگور و موزی از آن خارج شد. پس فرزند خود را از آن خورانیده و فرمود: «ما عندالله لاولیائه اكثر؛ از آن چه نزد خدای تعالی است به اولیائش بیشتر می رسد». [3] «ابوالفرج اصفهانی» از مغیره نقل كرده كه روزی معاویه از اطرافیان خود پرسید: «به


نظر شما چه كسی سزاوار خلافت است؟» اطرافیان در پاسخ گفتند: «خود شما» او گفت: «نه، به اعتقاد من سزاوارترین كس بر خلافت علی بن الحسین است؛ هم او كه آینه جدش رسول خدا و دارای صفات ممتازی چون شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه، زیبایی چهره و فخر و فخامت ثقیف است» آری، دشمنی چون معاویه، علی اكبر را این گونه وصف می كند! [4] .


[1] در آينده به بيان امام در اين زمينه به تفصيل خواهيم پرداخت.

[2] ابصار العين، ص 51.

[3] ذخيرة الدارين، ص 259.

[4] مقاتل الطالبيين، ص 80؛ ابصار العين، ص 49؛ منتهي الامال، ج 1، ص 689.